Story Time jest to zabawa ze słowem pisanym. Zajęcia te maja na celu zapoznanie dzieci z książką. Zabawa z książeczką zwraca uwagę na intelektualny element wychowania dzieci. Od dawna wiadomo, że nauka jest przyjemnością, gdy kojarzy się z zabawą.
Bibliotekarze od wieków byli uznawani za wspaniałych krasomówców. W 1896 roku Anne Caroll Moore zainicjowała pierwsze zajęcia czytelnicze dla małych dzieci w Instytucie Pratt w Wolnej Bibliotece w Brooklinie w Nowym Yorku. W 1899 roku kolejne dwie biblioteki Biblioteka Publiczna Carnegie w Pittsburgu oraz Biblioteka Publiczna Buffalo w Newym Yorku, ustanowiły Story Time, jako regularny serwis biblioteczny. W tym czasie bibliotekarze, którzy zauważyli ogromną możliwość propagowania słowa pisanego wprowadzali swoje metody w szkołach, szpitalach oraz na placach zabaw.
W 1900 roku Marie Shedlock przybyła do Stanów Zjednoczonych z Anglii. Doświadczona brytyjska nauczycielka używając technik krasomówczych rozpropagowała w USA twórczość Hansa Chirtisna Andersena. Jej wykłady na temat metodologii krasomówczej zebrano i opublikowano w książce pod tytułem, The Art of the Storyteller (1951) uważaną do dziś, jako podstawę i klasykę opowiadania bajek. Marie Shedlock podróżowała po Stanach Zjednoczonych propagując opowiadanie bajek.
Wkrótce zauważono związek pomiędzy słuchaniem a czytaniem bajek. Czytanie i słuchanie rozwija wyobraźnię. Słuchacze i czytelnicy kreują obrazy w swoich umysłach i poszerzają wiedzę.
Ten aspekt szczególnie został wykorzystany przez bibliotekarzy pracujących z grupami emigrantów w USA. Poprzez propagowanie ich kultur pomagali oni ułatwić proces asymilacji ze środowiskiem amerykańskim, a jednocześnie takie działania pomagały emigrantom uniknąć poczucia wyizolowania kulturowego. Program pracy z imigrantami w amerykańskich bibliotekach trwa nadal i zaproszone są do niego wszystkie grupy etniczne. Szczególnie zaprasza się młodych czytelników i ich rodziców. Taką właśnie formą są Poczytajki czyli głośne czytanie czy też Language Story Time. Jak każde zajęcia, Story Time maja za zadanie zapoznać dziecko ze słowem pisanym w przyjaznej atmosferze. Czytanie książeczek, śpiewanie piosenek, zabawy, gry słowne- to pokrótce są Poczytajki. Taka forma pracy z czytelnikiem pokazuje, że czytanie to nie tylko żmudne składanie liter. Dziecko uczy się czytać w pierwszych, pieciu latach swojego życia poprzez obserwację otoczenia. Dziecko dwujęzyczne ma trudniejsze zadanie i musi wykonać o wiele większy wysiłek intelektualny. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice pomogli jak najłatwiej przejść ich pociechom przez ten trudny etap.
Subskrybuj:
Posty (Atom)