poniedziałek, 15 listopada 2010

Nasi poeci


Dzisiaj zapraszam do poznania Pani Elżbiety Snieżkowskiej- Bielak
Pani Elzbieta pisze bajki i wiersze dla dzieci, poezje oraz proze dla doroslego czytelnika. Zapraszam!

1.Kiedy Pani napisała pierwszy wiersz? Czy to było dawno temu?
- Tak, to było dosyć dawno, miałam wtedy 9 lat, a wierszyk był o Wielkanocy.

2.Pani Elżbieto, Pani twórczość jest różnoraka i bardzo bogata, jednak zauważyć można, że tworzenie dla dzieci sprawia Pani specjalna przyjemność… Czy zgadza się Pani z tą opinią?

Pisuję poezję i prozę dla dorosłych, a szczególnie lubię pisać dla dzieci. To najwdzięczniejsi czytelnicy i uczestnicy moich spotkań autorskich.
Muszę zdradzić, że nie od razu pisałam dla dzieci. Gdy wyrosłam z wieku dziecięcego pisałam wyłącznie dla dorosłych, dopiero jak urodziłam swoje własne dzieci, dojrzałam do twórczości dla tych wspaniałych odbiorców literatury, którymi są dzieci. Pierwsze moje wiersze dla dzieci powstawały dla moich własnych Pociech.
3

3.Jak powstaje wiersz? Kiedy?

Wiersz powstaje z poruszenia serca jakimś wydarzeniem, np. rozkwitającym kwiatem, zachodem słońca, ciepłym słowem. Czasem jednak poeta wyraża w wierszach swój bunt i protest przeciwko zjawisku, które go denerwuje, , które nie jest dobre. Mogą więc powstawać wiersze przeciwko wojnie, przemocy, kłamstwu itp.
Poeta to człowiek, który w sposób szczególnie wrażliwy odbiera świat, a później ubiera go w piękne słowo ,zamyka myśli w specjalnych formach słownych, które tworzą język poezji. Poeta długo pracuje nad sposobem poetyckiego zapisu myśli.


4. Co trzeba zrobić żeby pisać dobre wiersze?
Żeby pisać wiersze i pisać w ogóle trzeba najpierw przeczytać bardzo wiele książek. Mogą to być tomiki poezji, powieści, opowiadania, a nawet bajki. Czytanie uczy, rozwija wyobraźnię, a co najważniejsze, kształtuje język, poszerza zasób słów, uczy poprawnego wysławiania. Czytanie jest bardzo potrzebne. Kiedy człowiek dużo czyta zaczyna wyrażać swoje myśli i spostrzeżenia w sposób piękny i staranny. Nie każdy jednak może być poetą. Trzeba też mieć w sobie dar od pana Boga, który nazywamy talentem.

5. Czy ma Pani swój ulubiony wiersz lub opowiadanie?
Moim ukochanym poetą jest Konstanty Ildefons Gałczyński. To polski poeta, który zaczął tworzyć w dwudziestoleciu międzywojennym, a także pisał po II Wojnie Światowej. W jego poezji wraz z pięknym, klasycznym, rymem i rytmem, pobrzmiewa muzyka wielkich mistrzów, widać w sposób niezwykle plastyczny jeziora, lasy, księżyc, słońce, ptaki. W jego poezji odnajduję również swoje wspomnienia z dzieciństwa, przypominam sobie swoich najbliższych.
Moim ukochanym wierszem jest wiersz z cyklu „Przed zapaleniem choinki..”
Zaczyna się on tak:

„A podobno jest gdzieś ulica,
lecz jak tam dojść, którędy?
Ulica zdradzonego dzieciństwa,
ulica wielkiej kolędy…”

Jeżeli chodzi o prozę to bardzo lubię opowiadania polskiego pisarza Jarosława Iwaszkiewicza.

6.Kto jest Pani twórczym autorytetem?
Z klasyków polskiej poezji to: Cyprian Kamil Norwid. A ze współczesnych to właśnie Konstanty Ildefons Gałczyński, Maria Pawlikowska- Jasnorzewska , Zbigniew Herbert, Małgorzata Hillar, Halina Poświatowska no i oczywiście Jan Paweł II.

7.Jak Pani myśli jak można zachęcić dzieci do czytania?
Myślę, że należy organizować zabawy, zagadki quizy, które poprzez zaciekawienie losami bohaterów, rozbudzą w dzieciach chęć czytania. W Polsce trwa obecnie akcja „Cała Polska czyta dzieciom”. To dobra akcja. w jej ramach odbywają się spotkania z autorami, pisarzami i poetami dla dzieci. Mali czytelnicy mogą spotykać się z pisarzami, rozmawiać z nimi i uczyć się od nich jak pracuję nad swoimi dziełami.

8.Jaką Pani ma radę dla rodziców wychowujących dzieci na emigracji?

Rodzice w ogóle powinni być pierwszymi nauczycielami sztuki czytania. Powinni poświęcać minimum pół godziny dziennie na czytanie z dzieckiem książki i rozmowę na temat przeczytanych treści. A polscy rodzice na emigracji, którzy pragną, aby ich dzieci nie odcinały się od swoich korzeni, powinni poświęcać więcej wolnych chwil na czytanie z dziećmi polskich książek, wierszyków, bajek. Myślę, że dobrą metodą na kształtowanie poprawnego polskiego języka jest wspólne opowiadanie książek po polsku, organizowanie zgaduj – zgaduli na temat treści książki, a także organizowanie mini –scenek teatralnych, gdzie dzieci według swojej inwencji twórczej przedstawiałyby przed rodzicami epizody z przeczytanej wspólnie książki. Oczywiście wszystko po polsku.

Elżbieta Snieżkowska-Bielak

Książki poetki i pisarki są również dostępne na www.amazon.com

strona poetki www.sniezkowska.pl







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz