wtorek, 23 listopada 2010

Scenariusz leśny


O jesieni można dzieciom opowiadać na różne sposoby. Dla odmiany postanowiłam opowiedzieć o jesiennym lesie. W tym celu najpierw sama nazbierałam cały koszyk szyszek i przygotowałam plansze z leśnymi obrazkami. Na zdjęciach znalazł się jeż, drzewa iglaste, kasztany, grzybki i tym podobne. Wszystko, co z lasem mi się kojarzyło i co przypomina polski las. Ten kosz szyszek plus kosz książek plus moja nieodłączna pacynka Kaczka-Kwaczka powędrowały ze mną do biblioteki. A z Kaczką-Kwaczką to było tak. Pewna kochana dziewczynka, przyszła do mnie ze swoja kwaczącą maskotką i mi ją DAŁA na Poczytajki właśnie. Radość moja była niepojęta, bo Kaczka Kwaczka jest naprawdę super i prowadzi cały czas konwersacje ze mną i z dziećmi podczas czytania książeczek. Do tego stopnia, że nie dawno inna dziewczynka podczas zajęć zapytała: „ A co na to Kaczka- Kwaczka?”

Wracając jednak do scenariusza leśnego. Otóż on:
1. Piosenka Dzień dobry dzień dobry pobaw się z nami /3x
2. Wprowadzenie do tematu, rozmowa z dziećmi na temat pokazywanych leśnych zdjęć i szyszek.
3. Wiersz „Rozmowa ptaków” Juliana Tuwima
4. Wiersz „Zwierzątka Piotrusia” Ewy Szelburg Zarębiny
5. Piosenka „Rosną sobie grzybki w trawie” /2x
6. Wierszyki „Wilk, Niedźwiedź, Żubr,Dzik, Lis” Juliana Tuwima
7. Piosenka z pokazywaniem „Mały Pajączek”/2x
8. Bajka o Jasiu i Małgosi- wolę opowiadać bajki niż czytać, używam wtedy pacynek i kolorowych obrazków z książki. Tym razem posłużyłam się głównie przepięknie ilustrowaną pozycją „Bajki po polsku i po angielsku” wydawnictwa Papilon. Jako wstęp do tej bajki wykorzystałam fragment wierszowanej wersji tejże bajki autorstwa Pani Snieżkowskiej Bielak. A brzmi ona tak:

„A w lesnej ciszy
Kto chce to usłyszy
Jak się w dziupli chowa,
Sowa madra głowa.
A w lesnej ciszy,
Kto chce to usłyszy
Jak do ula człapał,
Miś na grubych łapach.
A w lesnej ciszy,
Kto chce to usłyszy,
Jak z zielonego buka kukułka sobie kuka:
Kuku, kuku,kuku,
Siedze sobie na buku i robie sobie kuku kuku,
Opdal świerszczyk oraz trzmiel wygrywaja lesny trel:
Swierszczyk:tili, tili, moi mili
A świerszcz na to bardzo zly,
Wola bzy, bzy, bzy.”


9. Zabawa „Ram tam tam”
10. Książeczka „Grzybobranie” Doroty Gellner
11. Książeczka „Tuptuś i kształty”
12. Na zakończenie zabawa ruchowa balonik

Oczywiście po zajęciach każde dziecko dostało szyszeczkę do domu oraz leśny obrazek do kolorowania. Ot, i cała wyprawa do lasu.
Pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz